Właściwości zdrowotne oliwy extra virgin.

Oliwa z oliwek extra virgin to naturalny, nieprzetworzony i niczym nie wzbogacany sok z oliwek. Ponieważ oliwę extra virgin uzyskuje się w niskiej temperaturze, zwykle poniżej 25 st. C, zachowuje ona wszystkie aktywne składniki, jak witaminy, polifenole, jedno- i wielo- nienasycone kwasy tłuszczowe w niezmienionej, korzystnej dla zdrowia postaci.

Zapomnij o suplementach – zamiast nich wybierz dobrej jakości, naturalną oliwę i ciesz się wspaniałym smakiem, zdrowiem i długim życiem!

  • Witamina młodości

Oliwa jest potężnym źródłem witaminy E, która jest silnym antyutleniaczem, chroniąc komórki przed uszkodzeniem przez wolne rodniki. Dzięki temu zapobiega procesom starzenia. Witamina E bierze udział w syntezie substancji przeciwkrzepliwych i zapobiega powstawaniu zakrzepów. Korzystnie wpływa na wzrok, system nerwowy, mięśniowy. Nazywana jest także witaminą płodności, bo wspomaga produkcję nasienia u mężczyzn.

Czy wiesz, że oliwa z oliwek extra powinna być ważnym elementem diety kobiet w ciąży?  Wspiera ona rozwój płodu, a badania potwierdzają, że dzieci matek, których dieta była bogata w oliwę extra virgin, rosną i rozwijają się lepiej.

Łyżka stołowa oliwy extra virgin zawiera około 15mg witaminy E. Zapotrzebowanie na nią jest zależne od wieku i waha się od 8mg u dzieci do 20mg dla dorosłych. Kobiety, przyjmujące tabletki antykoncepcyjne, powinny przyjmować jej więcej. 

Większe dawki, nawet do 50mg na dobę, a więc więcej oliwy extra virgin, powinni przyjmować seniorzy. Witamina E, zawarta w oliwie najwyższej jakości, pozwala złagodzić skutki choroby Parkinsona i Alzheimera.

Jest to całkowicie bezpieczne, ponieważ witaminy E praktycznie nie można przedawkować – jej nadmiar jest metabolizowany przez organizm.

Jako silny antyutleniacz, witamina E spełnia ważną rolę w profilaktyce anty-nowotworowej.

Oliwa extra virgin zawiera także inne, rozpuszczalne w tłuszczach, witaminy, jak A i D oraz beta karoten. A jest ważnym antyutleniaczem, jest ważna dla wzroku i wzmacnia odporność. D zaś ułatwia przyswajanie wapnia i fosforu, a jej brak powoduje krzywicę, osteoporozę i skurcze mięśni.

Z ważnych mikroelementów, zawartych w oliwie extra virgin, warto wymienić potas, wapń i magnez.

  • Bogactwo jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Oliwa extra virgin, w ogromnej przewadze, bo ponad 70%, składa się ze zdrowych, nienasyconych tłuszczów. Nienasycone kwasy tłuszczowe, wraz z witaminą E, mają zdolność unieszkodliwiania „złego” cholesterolu LDL, zapobiegając jego przemianie i odkładaniu się w naczyniach krwionośnych. Tym samym spożywanie oliwy extra virgin zapobiega miażdżycy i chorobom serca.

Regularne spożywanie oliwy z oliwek zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy typu drugiego i chorób nowotworowych.

  • Polifenole – ważne antyutleniacze

Polifenole to bioaktywne związki pochodzenia roślinnego, odpowiadające miedzy innymi za kolor roślin, w tym oliwy z oliwek. Mają silne właściwości anty oksydacyjne, grzybobójcze, chronią przed promieniowaniem UV.  Polifenole obniżają ryzyko wystąpienia nowotworów, wpływają korzystnie na trawienie, system nerwowy i krwionośny, czym przyczyniają się do dobroczynnych skutków spożywania oliwy extra virgin.

Jak widać z powyższego wywodu wartości prozdrowotne oliwy z oliwek extra virgin są nie do przecenienia. No to dlaczego jest ona tak mało popularna? Pewnie ważnym czynnikiem jest cena. Koszt wyprodukowania dobrej jakości oliwy nie jest mały i waha się w okolicy 5 Euro za litr. Ale z drugiej strony przewiduje się,  że wartość polskiego rynku suplementów diety sięgnie w 2020 roku kwoty 5 miliardów złotych! Wygląda więc na to, że stać nas na suplementy i leczenie a nie stać nas na dobrą oliwę…

Ale teraz Ty, bogatszy (-a) o wiedzę o korzystnym działaniu prozdrowotnym oliwy, możesz wybierać – wolisz płacić za suplementy, czy czerpać zdrowie, radość i długowieczność, korzystając z dobrodziejstw oliwy z oliwek najwyższej jakości.

A co z tłuszczem? No tak, oliwa z oliwek to tłuszcz w najczystszej postaci – a wkoło się słyszy o ograniczaniu spożycia tłuszczów. Pamiętaj, że ograniczenia dotyczą tłuszczów nasyconych – czyli zwierzęcych. Oliwa składa się w ogromnej większości ze zdrowych, jedno i wielonienasyconych tłuszczów, które korzystnie wpływają na zdrowie i rozwój. Dieta śródziemnomorska wcale nie jest dietą niskotłuszczową. Obfituje w tłuste potrawy, jednak przeważają zdecydowanie tłuszcze roślinne, a prym wiedzie oliwa z oliwek. Ba, jest podstawowym tłuszczem używanym do smażenia – o tym możesz przeczytać tutaj.

W Polsce spożywamy średnio mniej, niż jeden litr oliwy z oliwek rocznie. W Hiszpanii ten wskaźnik dochodzi do 15 litrów a w Grecji nawet do 25! Wyobraź to sobie!  A czy warto naśladować dietetyczne nawyki Hiszpanów? Można mieć na ten temat różne opinie. Jedno jest pewne – wśród mieszkańców krajów basenu Morza Śródziemnego odnotowuje się znacznie mniej przypadków chorób sercowo – naczyniowych niż w innych regionach świata.

Ale uwaga – oliwa oliwie nierówna – jeśli chcesz wiedzieć, jak wybrać tą najlepszą, koniecznie przeczytaj ten artykuł.